Katalogen – med definitioner, mått, vikt och körkortskrav - Del 2/4
- Karin Johansson
- 25 okt. 2023
- 4 min läsning

Husbilar och husbussar – personbil klass II
En bostadsinredd bil, buss eller lastbil som är registrerad som personbil klass II.
Serietillverkade husbilar har ofta kaross och inredning av kompositmaterial, glasfiber eller plast. Alkovhusbil, eller halvintegrerad husbil, har en sovalkov ovanför förarhytten, vilket innebär att bilen blir högre och kan kännas instabil vid stark vind från sidan. Höjd och längd har betydelse för färjebiljetter, vinterförvaring, porthöjd och frigång under skärmtak. En husbil har ofta en relativt svag motor för att vara bränslesnål, vilket märks i uppförsbackar och motorvägstrafik.
En bostadsinredd skåpbil kallas “plåtis” och ryms på en vanlig parkeringsplats. Modellen är populär bland personer som mest vistas i städer, för att den är nätt, relativt “osynlig” och mer inbrottssäker, samt klarar motorvägsfart.
Husbilar är generellt sett dyrare än en husvagn i motsvarande skick och standard. Prisspannet är från cirka 10 000 kronor för ett påbörjat hembygge till cirka 800 000 – 2 miljoner kronor för en ny husbil.
Tunga fordon, lastbilar eller bussar, är vanligen av två typer: skattefria veteranfordon som konverterats efter att de har tagits ur yrkesmässig trafik, respektive moderna specialbyggen.
Här finns en speciell nisch: B-behörighet som har förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton. Alltså även en fullstor buss ombyggd till husbil, om den är registrerad som personbil klass II. Det kan vara lockande att få fler kvadratmeter boyta. Även om fordonet är billigt i inköp är det viktigt att vara medveten om att skatt, försäkring, bränsleförbrukning och kostnader för däck, bromsar och bärgning är högre för tunga fordon än för lätta fordon. Bromsar mår generellt inte bra av långa ståtider, och fordonets mått och tyngd medför stora begränsningar i var det kan ställas upp. Rost i bärande konstruktion är ett annat vanligt problem som gör att fordonet inte klarar kontrollbesiktning. Då har du ett vrak med körförbud.
En lyxig husbuss med integrerat sportbilsgarage kan kosta uppåt 7-9 miljoner kronor i inköp. Slideout innebär att bodelen kan göras bredare när fordonet står parkerat.
Max bredd 2,6 meter, max längd <24 meter. Körkort B, C1, C.
Bostadsvagnar
Bostadsvagnar använder vi som ett samlingsbegrepp för vagnar med egna trafikgodkända hjul, exempelvis husvagn, manskapsvagn, rastkoja, byssja, personalvagn, cirkusvagn, tiny house och efterfordon. De kan ha fasad av glasfiber, plåt, trä eller kompositer. Grupperna A-C har krav på registrering och besiktning. Grupp D är inte registreringspliktig. Bostadsvagnar kan dras i 30/40/80 km/timmen beroende på typ, dragfordon samt körkort.
Husvagn Husvagnar är vanligen 6-9 meter långa inklusive dragstång. Bredd 230-250 cm. Normalvikt runt 1600 kilo. Husvagnar från 1960-1980-tal är ofta fuktskadade och kan finnas bland skänkesannonser. Renoveringar är en subkultur med olika inriktningar: retro, glam, historiskt korrekta, pastell. Gamla vagnar är relativt små och lätta, vilket är en fördel om de ska flyttas ofta, men är svåra att hålla varma på vintern. En nybyggd, välisolerad vagn med centralvärme kan kosta runt 800 000 kronor, och tyngden gör att bränsleförbrukningen kan öka rejält. I dag finns en mängd olika planlösningar, med långbäddar, dubbelbädd eller barnkammare. Dras av personbil eller lätt lastbil, med körkort B: (bil+släp max 3500 kg) eller B96: (bil+släp max 4250 kg).
Lätt bostadsvagn max 3,5 ton Lätta bostadsvagnar är vanligen 6-12 meter långa inklusive dragstång. Här ingår ofta rastkojor och personalvagnar med flera sovalkover. Vissa tiny houses med två eller tre hjulaxlar ligger nära viktgränsen och det är risk för överlast, se upp med det. Bredd max 260 cm. Dras av personbil eller lätt lastbil som har dragkrok godkänd för 3,5 ton. Körkort: BE.
Tung bostadsvagn över 3,5 ton
Tunga bostadsvagnar är vanligen 6-15 meter långa inklusive dragstång. De kan vara byggda på specialtillverkad trailer, släp för lastbil eller traktor, eller en ram med viktbärande axeltappar. Ett trafikregistrerat lastbilssläp är dyrt att besikta och underhålla. Många som har beställt en trailer för 80 000-100 000 kronor kommer aldrig igång med bygget, så det är värt att undersöka andrahandsmarknaden. Bredd max 260 cm. Dras av traktor (LGF-skylt), bärgningsbil eller lastbil. Körkort: AM/B, CE.
Efterfordon
Efterfordon är oregistrerade, får dras i max 30 km/timmen och ska ha LGF-skylt. I den här kategorin finns ofta gamla skogskojor, hembyggen i trä, cirkusvagnar, herdekojor (shepherd's hut) och resandefolkets vagnar (gypsy wagon). De kan exempelvis vara byggda på förstärkt husvagnschassi, hästvagn, balvagn, båtvagn eller ombyggt militärredskap.
Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten (fordon inklusive last) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Körkort: AM/B, BE, CE
Container av stål
Standardiserade mått: bredd 2,44 meter, höjd 2,6 meter, high cube 2,9 meter.
20 fot - längd 6,1 meter. Det ryms tre 20-fotscontainrar på en bodbil med släp.
40 fot - längd 12,2 meter.
En tom 20-fotscontainer väger cirka 2,3 ton. En bostadsinredd container väger cirka 3,5 ton. En stålcontainer tål mycket stryk, men kan orsaka invändig kondens.
Bod av trä (synonymer: modul, paviljong)
Bodar är vanligen 290-330 cm breda, 8-11 meter långa, max 3,2 meter höga och väger 4-8 ton. Bodar finns i många olika utföranden. Vissa kan kopplas ihop till stora rum och saknar då en eller två långsidor, vilket gör dem instabila. Begagnade skol- eller kontorspaviljonger kan vara billiga i inköp, ibland skänkes. Har de demonterats och/eller stått täckta länge så är risken för fuktskador stor, och renovering kan vara lika dyr som nyproduktion. Om boden är bredare än 310 cm krävs eskort på väg, vilket innebär att den kan bli mycket dyr att flytta.
Stuga av trä (synonymer: friggebod, attefallare)
Tillverkare kategoriserar ofta små byggnader som friggebod (max 3 meter hög) respektive attefallare (max 4 meter hög). Om stugan ska fraktas på lastbilsflak bör den inte vara högre än 3,3 meter, eftersom ett lastbilsflak normalt är 1,2 meter högt. Om ekipagets totalhöjd överstiger 4,5 meter måste färdvägen planeras och inventeras.
Villavagn
Villavagnar är vanligen 280-420 cm breda, 9-16 meter långa och väger 7-15 ton. Villavagnar har små länkhjul eller enkel hjulaxel, så att det går att rulla bostaden från trailer och på hårdgjord yta. Hjulen kan inte användas på väg eller mjuk terräng.
Europeiska villavagnar är billiga men inte anpassade för svenskt klimat.
Om villavagnen är bredare än 310 cm krävs eskort på väg, vilket innebär att den kan bli mycket dyr att flytta.
Denna artikel är en delartikel i serien om "Guide till mobila bostäder" Se övriga artiklar på länkarna nedan: Del 1 - Guide till mobila bostäder Del 2 - Katalogen med definitioner, mått, vikt och körkortskrav Del 3 - Bra och dåliga kombinationer – några frågor att fundera kring Del 4 - Transportstyerlsens definitioner
Comments