Bra och dåliga kombinationer – några frågor att fundera kring -Del 3/4
- Karin Johansson
- 24 okt. 2023
- 5 min läsning

Hur ofta ska du flytta?
“Hypermobila bostäder” är hus på hjul som är enkla att flytta varje dag eller flera gånger i månaden. I princip gäller det husbil, vanlig husvagn och vissa serietillverkade personalvagnar.
Är behovet av bostad tillfälligt eller permanent?
Husbilar och husvagnar kan potentiellt läcka miljöfarliga drivmedel, och materialen innehåller kemikalier, mögel- och brandskyddshämmare. Emissioner koncentreras genom att bostaden har så liten luftvolym. Materialen är dessutom svåra att underhålla, plast spricker och laminat slits, och när ytskiktet skadas kan träfiber suga fukt och deformeras.
Fast inredning och låg takhöjd begränsar användningen av ytor och de boendes rörelsemönster, särskilt under den kalla årstiden då de flesta tillbringar mer tid inomhus. Dessa bostäder är optimerade för transport, genom låg vikt, låg tyngdpunkt och vindmotstånd samt fönster som inte orsakar personskador ifall de krossas. De är inte avsedda för en längre tids boende.
Ett hus av trä med omsorgsfull utformning och materialval kan ge bättre inomhusklimat, komfort, energieffektivitet och hälsa, men det lämpar sig inte så bra att kuska längs vägarna med.
Vilka ska samsas i bostaden – och hur länge?
Att identifiera målgruppens – de boendes – behov är viktigt. Ett par eller en familj med små barn kan dela en bostad med öppen planlösning. En mormor kan rentav tänkas dela säng med så många barnbarn som ryms. Men vuxna arbetskamrater som ska dela bostad behöver en dörr att stänga om sig, eller åtminstone en sovalkov som går att skilja av med draperi. Tidsaspekten spelar roll, om det gäller över en helg när alla ändå ska umgås eller om det handlar om en vardag under flera månader. Möjligheten till avskildhet blir viktigare ju längre ställperioden är.
Köpa nytt eller begagnat?
Produktionstid är en faktor när det gäller valet av bostad. Serietillverkade mobila bostäder har ofta en väntetid på veckor eller månader. Det finns ett stort utbud av begagnade mobila bostäder, med eller utan garanti. Titta på så många objekt som du kan, så att du lär dig vad du kan förvänta dig, vad du gillar och vad du behöver.
Funderar du på att bygga själv?
Ett självbygge kan ta flera år, särskilt om du ska samla och renovera återbrukat byggmaterial. Det går avsevärt fortare att inreda ett fordonsskåp eller färdigt klimatskal jämfört med att börja med en tom trailer. Däremot är det inte säkert att det går fort att renovera en gammal manskapsvagn. Motivet att köpa en sådan är snarare att komma igång till en relativt låg kostnad. Har du aldrig byggt något förut så kan en mobil bostad vara ett för stort projekt. Fundera över hur mycket tid, kunskap och erfarenhet du har, om du har tillräckligt med lagringsplats, tillgång till en bra verkstad, verktyg, stegar och byggställning. Det går att bygga utomhus eller i tält under sommaren, men när hösten och vintern kommer med regn, starka vindar, kyla, snö och is ökar risken för olyckor.
Hur van chaufför är du?
Även om bostaden viktmässigt ligger inom gränsen för B eller BE-körkort så är det inte alla förare som har erfarenhet av att köra ett fordon eller dra ett släp med hög tyngdpunkt och ojämn viktfördelning. Ett vindkast eller en ojämnhet i vägen kan leda till att ekipaget kommer i självsvängning och välter. Vågar du chansa med dina värdefullaste ägodelar? Vad täcker försäkringen?
Behöver du flytthjälp?
Om din bostad är max 310 centimeter bred så kan du klara flytten själv eller med hjälp av en chaufför. För mobila bostäder som är bredare än 310 cm krävs dispens och varningsbil vilket medför höga kostnader vid flytt. Brist på vägtransportledare gör att det krävs framförhållning i bokning och planering. Om affärsmodellen är att flytta bostäderna efter säsong bör detta tas med i beräkningar. Genom att flytta ett större antal bostäder på samma gång går det att bli mer kostnadseffektiv, eftersom det bara behövs en varningsbil och en kran oavsett om det är 1 eller 10 bostadsekipage i konvojen.
Om ekipagets totalhöjd överstiger 4,5 meter måste färdvägen planeras och inventeras så att det finns tillräcklig fri höjd under viadukter, nedhängande kablar och grenar som sticker ut över vägen. Detta behöver göras i god tid, och kontakter med fastighetsägare kan behöva tas.
Håller infarten och ställplatsen för tyngden?
Mobila bostäder finns i ett stort viktspann, cirka 1-20 ton, och underlaget har betydelse. En lätt husvagn kan utan större problem stå på gräsmatta en period, men en buss eller villavagn på 17 ton tar man inte ut på gräs eller i skogen. En villavagn fraktas på ett lastbilsekipage, som i sig innebär betydande vikt. Vikt måste tas med i bedömningen av om tillfartsvägar och underlag är tillräckligt bärande. Söker du bygglov så ställer kommunen krav på underlaget. Du vill i vilket fall inte chansa och köra fast eller i värsta fall välta, för ju tyngre ekipaget är, desto mer kraft krävs att få loss det. Om bostaden är mycket tung och bara ska flyttas någon enstaka gång, så går det att utnyttja tjälperioden.
Har du tagit höjd för värme och kyla?
Finns det naturliga sol- och vindskydd, som träd, buskar och plank, så är det listigt att placera mobila bostäder i lä och skugga av dem. Mobila bostäder har i regel klen isolering och blir lätt överhettade i sol. Vindavkylning har stor inverkan på värmebehovet under vintern. Designa om möjligt platsen så att det vintertid går att lägga upp snö som ger ytterligare lä och isolering.
Lämpliga underlag och grunder
Lätta trästrukturer, exempelvis friggebodar som levereras i byggsats, och hus på hjul, kan vanligen transporteras på enkla grusvägar och placeras på naturmark. Om du ska fram med en stor husbuss, eller en färdig byggnad lastad ovanpå ett tungt fordon, så krävs bärighet, vilket i regel innebär kompakterat grus eller asfalt.
Vildväxande gräs under en mobil bostad håller fukt, och fukt är en fiende för alla slags mobila bostäder. Det spelar inte så stor roll under en kort uppställning på några veckor, men vid permanent uppställning kan det vara lämpligt att gräva bort grässvålen och täcka jorden med markduk och grus.
Vid långtidsuppställning av en vagn eller ett fordon rekommenderas även pallning med virke eller lecablock för att hindra att däcken deformeras eller sjunker ner och suger fast i marken, samt att täcka däcksidorna mot skadligt solljus.
Under vintern kan det vara en bra idé att isolera runt och under vagnen med exempelvis halmbalar eller snö, för att få varmare golv. På sommaren är det bättre att låta utrymmet ventileras. Att förvara exempelvis virke under vagnen ökar risken för ansamling av löv, fukt och skadedjur som bygger bo.
Stugor, bodar och containrar kan placeras på betongplattor, lecablock, natursten, markskruv, medar av massivträ eller metallfundament som borras fast i flyttblock eller berghällar. Detta är enkelt reversibla åtgärder; de kan tas bort och efteråt syns inga eller bara obetydliga spår.
I naturligt sanka områden eller platser med översvämningsrisk går det även att tänka sig mobila bostäder på pontoner, stolpar eller pålade plattformar som förbinds med spångar. Dessa anläggningar kan tillföra värde i form av tillgänglighet, även om området framöver inte ska användas för mobila bostäder.
Denna artikel är en delartikel i serien om "Guide till mobila bostäder" Se övriga artiklar på länkarna nedan:
Del 1 - Guide till mobila bostäder Del 2 - Katalogen med definitioner, mått, vikt och körkortskrav Del 3 - Bra och dåliga kombinationer – några frågor att fundera kring Del 4 - Transportstyrelsens definitioner



Kommentarer